Сьогодні, в світлиці Дрогобицької міської ради, відбувся другий тренінг моніторингового комітету з раннього попередження корупції. Гостями заходу стали ініціативні молоді спеціалісти з Івано-франківська: експерт Інституту політичної освіти Тарас Случик та юрист організації Христина Зелінська.

DSC00543

Тренінги регулярно проводяться по всій території України, за підтримки міжнародного фонду «Відродження». В Дрогобичі вони є проектом громадського об’єднання товариства «Юрія Дрогобича». Організаторами виступають також Володимир Кондзьолка з Інституту міста та Богдан Юзефів з “Дрогобицької громади” Мета їх проведення – максимально інформувати активістів та громадських і політичних діячів місцевого рівня щодо способів розпізнавання корупції та протидії їй.

Оскільки корупцію, як і будь-який злочин, легше попередити, аніж боротися постфактум, організатори тренінгу намагались продемонструвати присутнім, де шукати та як розпізнати корупційну складову в діяльності органів місцевого самоврядування.

«Будь-яка дія влади криється в механізмі її діяльності, – переконаний експерт ІПО Тарас Случик, – задля того, щоб уникнути прийняття незаконних, корупційних рішень, потрібно в першу чергу змінювати сам механізм роботи».

DSC00522

Рішення, які приймаються в місцевих радах, розглядаються депутатськими комісіями, затверджуються на засіданнях виконавчого комітету та голосуються на сесіях міськрад. Процедурно все це можливо і виглядає довгим процесом, однак навіть за таких умов, в радах часто «пропихають» потрібні комусь рішення, про які громада часто-густо дізнається вже постфактум.

Першою і найголовнішою проблемою, за словами експерта є порушення регламентами рад статті про доступ до публічної інформації. Згідно з нормами закону «Про доступ до публічної інформації», всі проекти рішень повинні за 20 днів до їх розгляду бути опублікованими на сайті міської ради, щоб всі бажаючі мали можливість ознайомитись із ними та розібратись в тому, чи немає там корупційних складових. Однак на практиці часто буває так, що депутати в регламенті прописують меншу кількість днів на публічне оприлюднення проектів рішень, або взагалі ігнорують цю норму закону. Через це часто ми стаємо заручниками таких ситуацій, коли змінити щось уже буває практично неможливо.

Експерт розповів також те, де в першу чергу можна знаходити корупційні складові. Часто проекти рішень, як і самі рішення, виглядають таким чином, що побачити в них порушення неозброєним оком дуже непросто. Тому потрібно уважно вникати в кожну фразу рішення, за якою може критись багато протизаконних дій.

Закон сьогодні регулює діяльність рад таким чином, що вони самостійно мають можливість вибирати тих, хто надаватиме ті чи інші послуги та виконуватиме ті чи інші роботи. Товари та послуги, за які міськрада платить до 100 тисяч, а роботи, які вона замовляє, вартістю до 1 млн. гривень – не потребують оголошення конкурсу. (З 1 липня ці цифри зростуть до 200 тисяч та 1,5 млн відповідно). Тобто всі товари, послуги, роботи, які вписуються у наведені рамки, міські ради замовляють, тобто купляють, не на конкурсній основі.

За словами лектора, вартісніші витрати чітко регулюються законом України «Про державні закупівлі», тому вкрасти там практично нічого неможливо. Натомість всі інші закупівлі послуг та робіт часто відбуваються з великим відмиванням коштів. Це потрібно пам’ятати і намагатись їм протидіяти.

Якщо це рішення про виділення коштів комунальному підприємству чи особі, в якості фінансової допомоги, то потрібно одразу ж провіряти, чи не отримає ці кошти хтось, хто їх не так вже й потребує. Що стосується КП, то зазвичай вони повинні заробляти на своє існування і ще й місту якийсь дохід приносити. Однак часто їм надають кошти, мотивуючи це такими смішними термінами, як «стабілізація фінансового становища».

Так, за словами голови моніторингового комітету Богдана Юзефіва, часто виділяють кошти для комунальних підприємств, нібито для стабілізації ситуації в зв’язку з підняттям тарифів. Це примарні речі, які ми не можемо проконтролювати і перевірити, а гроші ці йдуть в нікуди».

Також чи не найважливішими рішеннями, в яких панує корупція, є проекти надання в оренду чи в користування земель, приміщень, де прописані підприємці чи фірми, які провадитимуть там свою діяльність. По перше, добра половина їх може виявитись власністю когось із влади чи депутатів. По друге, ми повинні переконатись в тому, що ці підприємці були вибрані за результатами конкурсу, про який було повідомлено і в якому мали змогу взяти участь всі бажаючі.

Також корупція часто ховається в бюджетних, кошторисних документах. «Все те, що на перший погляд виглядає монотонним та нудним, ховає за собою великі гроші» – переконаний експерт. Тож бюджет, витрати та закупівлі ради, потребують детального вивчення.

«Одиниці з нас дізнаються, наприклад, про те, що якесь із комунального майна віддається в приватизацію чи підлягає продажу в зв’язку скажімо з банкрутством КП. Про це знають одиничні службові особи і це також велика проблема» – говорить лектор. Адже, в нас вже неодноразово були випадки, коли комунальне майно йшло «з молотка» за копійки, а громада дізнавалась про це лише після його продажу.

Тож, на думку експертів, поки не буде досягнуто максимального інформування людей, доти ми з вами не зможемо запобігати таким діям. І доти зможуть існувати корупційні схеми, які так важко викорінити.

DSC00537

Юрист Христина Зелінська, проаналізувавши рішення Дрогобицької міської ради, регламент та роботу сайту, дійшла висновку, що з усіх потрібних до виконання речей, тут виконуються лише дві (і ті не завжди повноцінно): публікація проектів та рішень і щорічні звіти депутатів. Вона наголосила на тому, що згідно закону «Про місцеве самоврядування» та закону «Про доступ до інформації» всі без винятку бажаючі мають право бути присутніми на засіданні сесій та депутатських комісій і мають право отримувати інформацію, яка їх цікавить і є публічною. Місцеві ради зобов’язані надавати цю інформацію у відповідь на запити людей. Тому дикістю та грубим порушенням є введення будь-яких обмежень щодо присутності людей на комісіях та введення акредитації (як це вписали в регламенті Трускавецької міської ради 7 скликання).

Першим, що рекомендують робити активістам експерти, це подати запит та отримати копію регламенту ради, який затвердили депутати. Це дасть людям можливість розуміти чим вони керуються та на що посилаються. Адже, нонсенс полягає в тому, що депутати дотримуються регламенту міськради більше, аніж головних законів країни, навіть якщо він суперечить останнім.

Проаналізувавши документ потрібно працювати над тим, щоб внести в нього зміни, які б ламали існуючі механізми та унеможливлювали подальші порушення закону. Самостійно активісти цього зробити не зможуть, тому потрібно підключати до цієї роботи нових ініціативних депутатів, яким також це важливо. Лише переконавши їх в тому, що це спростить їхню роботу, дозволить зробити рішення прозорішими, а депутатам дасть більше часу для їх аналізу, з’явиться шанс, що вони його таки змінять.

«Лише змінивши систему, можна отримати результат. Вас не вистачить для того, щоб контролювати кожне рішення, щоб добиватись скасування кожного протизаконного рішення, бо це робити дуже важко. Але, якщо один раз змінити механізм роботи, то надалі буде легше її виконувати і контролювати» – запевняє Тарас Случик, підтверджуючи свої слова переліком тих місцевих рад, де такі методи вже дали свої позитивні результати.

Приємно відзначити, що такі проекти, як запобігання та боротьба з корупцією активно набирають обертів в країні. Експерти анонсують також ще одне важливе зрушення в цій галузі – запуск Національного агентства запобігання корупції (НАЗК), яке матиме можливість контролювати та перевіряти депутатів в радах щодо того, чи не використовують вони свій депутатський мандат для лобіювання своєї бізнесових інтересів. Тобто, при розгляді питань, що мають відношення до того чи іншого депутата, він повинен публічно заявити про те, що це «конфлікт інтересів», тож він не має права брати участі в розгляді цього питання. В противному випадку, невиконання такої норми може позбавити його депутатства.

Таке агентство, на думку експерта, запрацює уже впродовж цього року. В деяких місцевих радах, трапляються поодинокі випадки, коли вже сьогодні депутати добровільно заявляють про конфлікт інтересів та виходять із зали засідань. Однак це лише перші ластівки, в той час як більшість депутатів-бізнесменів не гребують відверто лобіювати свої інтереси в радах. Тож робота агентства стане надзвичайно потрібною та корисною і зможе нагадати народним обранцям, для чого ж насправді їх обирала громада.

DSC00532

Загалом тренінг пройшов у живій атмосфері спілкування та поділу досвідом між присутніми. Чотири години обговорення та навчання пролетіли як одна мить. Єдине, чого хотілося б, щоб до таких дискусій долучалось якомога більше молодих та небайдужих людей, а також новообраних депутатів, яким потрібно шукати важелі впливу на владу, на систему та ламати і попереджувати корупційні схеми.

Ніна ФЕДЬКО

Facebook Comments
About Author: Fedko Nina