Сьогодні керівництво Дрогобицького автокранового заводу “розчерком пера” вирішило звільнити всіх працівників. Майже півтисячі співробітників заводу виставляють на вулицю без повернення заробітної плати, яку підприємство заборгувало їм ще з 2013 року.

В далекому 1966 році на ПАТ “Дрогобицький завод автомобільних кранів” було виготовлено перший автокран ЛАЗ-690, вантажопідйомністю 3 тонни. Після цього потужності підприємства зростали, виготовлялись нові моделі автомобільних кранів, які постачались в усі куточки тодішнього СРСР.

Досі у Вікіпедії Дрогобицький автокрановий завод визначається потужним машинобудівним підприємством, одним з найбільших в Західному регіоні, де виготовляється вантажопідйомна техніка. Однак в реальності, все далеко не так райдужно та успішно.

На сьогоднішній день на “Дрогобицькому заводі автомобільних кранів” офіційно числяться на роботі 406 осіб. Однак вже тривалий час вони не те, що не можуть приступити до своїх безпосередніх робочих обов’язків, їх навіть не впускають на територію заводу. Тримісячне призупинення роботи підприємства в 2013 році плавно переросло в три роки.

Тривалий час ведеться судова тяганина навколо діяльності підприємства. Вже влітку 2015 року на підприємстві тривала процедура санації. 9 серпня 2015 року постановою господарського суду завод було визнано банкрутом. Призначений рішенням господарського суду Львівської області арбітражний керуючий, спочатку санатор, а потім ліквідатор Роман Кмита приступив до роботи над ліквідацією підприємства. Вже тоді, працівникам надіслали повідомлення про звільнення. Однак, тоді працівниця заводу Оксана Андрейко (яку, можливо, до цього підштовхнуло керівництво заводу) подала апеляційну скаргу. Апеляційний суд задовольнив цю апеляційну скаргу в повному обсязі і ухвалу суду про банкрутство скасували. Однак, арбітражний керуючий-ліквідатор Кмита, не погодившись з цим, подав касаційну скаргу до вищого господарського суду.

Керівництво заявляло про збереження підприємства та відновлення його роботи. Так принаймні виглядали потуги керівництва та їх словесні обіцянки дані свого часу профспілковому комітету заводу.

Однак вже через півтора тижні дії керівництва різко змінились. Незважаючи на те, що банкрутство скасували, люди все-одно отримали повідомлення про звільнення у зв’язку з ліквідацією підприємства. Хоча рішення про ліквідацію заводу було призупинене у зв’язку з касаційною скаргою, а наступне засідання суду, яке може поставити крапку в цій справі, має відбутись через два дні (9 листопада). Однак керівництво заводу вирішило поспіхом звільнити всіх працівників, які ще числяться на підприємстві саме сьогодні, не чекаючи рішення суду.

Голова профспілки працівників ПАТ “Дрогобицький атокрановий завод” Богдан Дорожовець виступив перед присутніми, переконуючи людей не забирати свої трудові книжки. “Заборгованість по заробітніх платах є великою. Ті люди, які сьогодні прийшли сюди, виступають проти ліквідації заводу. Багато хто готовий продовжувати роботу тут, але люди хочуть отримати свої законні виплати по заробітній платі. Якщо їм віддадуть на руки трудові книжки і вони їх візьмуть – то можуть забути і про повернення заборгованої зарплати і про виплати на біржі.

Все зараз відбувається незаконно. Нове керівництво звільнило стару охорону, вони привезли з собою підозрілих осіб з Дніпра, які зараз охороняють завод і не впускають нас, працівників всередину” – наголосив Богдан Дорожовець.

14938180_1181871048564906_65117698522366254_n 14907011_1181870945231583_5099701511142117770_n

Охорона заводу справді привезена зі сходу. Російськомовні малослівні молодики, підозрілої зовнішньості не хочуть йти на контакт. Відповідати на мої питання відносно того, що та від кого охороняють, чи давно тут і чому не впускають працівників в приміщення – відмовились. За словами одного з них – нічого не скажуть, бо їм говорити не можна.

14910500_1181870738564937_3858936517906585514_n

Люди, які прийшли сьогодні під завод, були одностайні в питанні повернення заробітної плати. “Ми пропрацювали тут багато років, ми хочемо, щоб нам віддали наші, законно зароблені, гроші. Готові були б працювати далі, але щоб нам платили за нашу роботу. А так, з 2013 року ми не отримували своєї зарплати” – зазначила обурена працівниця автокранового заводу.

Обурення людей було справедливим та закономірним, адже тривалий час завод працював. За словами працівників, у 2013 році, коли працівникам припинили виплачувати зарплати, робота тут ще кипіла і автомобільні крани ще випускались. Натомість саме в цей час на заводі почались активні перетурбації: зміна власника, зміна керівництва, з заводу почали потихеньку вивозити робочі станки, людей не допускали до цехів. Працівники з’являлись на роботу, однак виконувати свої безпосередні обов’язки вже не мали змоги. Натомість керівництво увесь час годувало людей обіцянками відновлення роботи, збереження заводу та повернення заборгованих виплат.

Хто пам’ятає, всього рік тому колишній заступник міського голови Дрогобича Петро Суда заявляв про свої перемовини з власниками ПАТ “ДЗАК” та запевняв у тому, що завод планують зберегти: “Про зустріч із власниками ПАТ «ДЗАК» Ігорем Заліском та Сергієм Коваленком із Дніпропетровська я домовився під час зборів. Зустрілися ми 17 вересня на території заводу. Я також оглянув цехи підприємства у супроводі технічного директора ПАТ «ДЗАК» Михайла Якиміва. Одразу хочу заспокоїти працівників заводу та дрогобичан: цехи опломбовані, обладнання збережене, територія підприємства охороняється.

Згодом я мав тривалу розмову з власниками. Вони запевнили, що зацікавлені у відновленні виробництва” – зазначав за місяць до виборів Петро Суда.

Однак, за словами працівників, станки з заводу були вивезені, люди працювати не можуть, підозрілої зовнішності російськомовні охоронці людей до заводу не пускають. І виплачувати людям заборговані гроші досі ніхто не хоче.

Новопризначеного директора заводу тут немає. За головного залишається технічний директор Михайло Якимів, який замість того, щоб стояти на боці колективу, підтримав дії керівництва та звинуватив свого часу в усьому профспілковий комітет, який начебто не вчинив жодних дій для збереження заводу та відновлення його роботи.

На сьогоднішній день ПАТ “Дрогобицький завод автомобільних кранів” заборгував працівникам по заробітній платі близько 26 мільйонів гривень. Однак загальна заборгованість заводу перед всіма кредиторами становить 375 мільйонів.

А тим часом, поки в людей жевріє хоч найменша надія на повернення заборгованої заробітної плати, нові власники очевидно все ж хочуть відновлювати роботу заводу. Але … вже не в Дрогобичі, а в Дніпрі. Як слушно зауважив колишній юрист підприємства, за фактичною адресою (Дрогобич, вул. Гайдамацька 22) такого підприємства юридично вже не існує. Натомість існує підприємство з такою ж назвою у Дніпрі, за адресою проспект Карла Маркса, будинок 76, офіс 104. Тобто, поки тривала судова тяганина, з заводу вивозили технічне обладнання, а юридичну адресу ПАТ “ДЗАК” швиденько перереєстрували.

2016-11-07_125012

Тому надії на те, що автомобільні крани знову вироблятимуть в славному місті Дрогобичі мало. Більшість тих, хто прийшов під стіни такого рідного їм заводу, вже на це й не сподівається. Єдине, чого хочуть люди, – це повернути свої законно зароблені гроші…

Ніна ФЕДЬКО

Facebook Comments
About Author: Fedko Nina