16 січня перевізники Дрогобиччини різко підвищили вартість проїзду в громадському транспорті. Здорожчання відбулось аж на 50% – ціна проїзду між містами Дрогобич-Трускавець, Дрогобич-Стебник та Борислав-Трускавець зросла від 6 до 9 гривень, а щоб доїхати з Дрогобича до Борислава треба викласти вже цілих 12 гривень. Кабмін розв’язав перевізникам руки в питанні встановлення тарифу, влада ж в цій ситуації залишилась практично безсилою.

18 січня, у Дрогобицькій РДА відбулось обговорення питання щодо раптового підняття тарифів на проїзд у громадському транспорті. Головними ініціаторами стали обранці до Дрогобицької міської ради від м. Стебник, депутат облради Юрій Нестор, депутати Стебницької міської ради та міський голова Стебника. Чітку позицію відносно питання перевезень висловив також заступник міського голови Трускавця Олександр Ткаченко. Ситуацію по громадських перевезеннях по місту Дрогобич презентував Тарас Кучманич. Головуючим на зустрічі виступив заступник голови Дрогобицької РДА Віталій Скоропад.

Хоч питання раптового здорожчання проїзду збурило громаду всієї Дрогобиччини, саме стебничани проявили в цій ситуації найбільшу активність. Вони ініціювали зустріч з перевізниками регіону, задля того, щоб вияснити причини здорожчання вартості проїзду та можливості впливу на перевізників задля того, щоб відкорегувати ціну на перевезення в меншу сторону.

На зустрічі були присутні очільники фірм-перевізників “Сігма”, “Канзас”, “Транс-Екіпаж”, “Інтертранстур”, АТП від Дрогобицького КП “КМГ”. Позицію перевізників представив директор “Транс-Екіпажу” Йосип Дяків, заявивши, що тариф є обгрунтованим та повністю відповідає нормам, затвердженим кабміном.

“Вже впродовж минулого року ми їздили по заниженому тарифу, який був фактично збитковий, але ми йшли на зустріч владі і не підвищували ціну на проїзд” – зазначив Йосип Дяків.

Однак, депутати мали до перевізників дуже багато запитань і не поспішали вірити їхнім аргументам. Зокрема, найбільше претензій викликало те, що:
  • людей належним чином не поінформували (навіть місцева влада в останні дні дізналась про підняття тарифу на проїзд у приміському транспорті).
  • перевізники не завжди добросовісно здійснюють свою роботу (водії хамлять, відмовляються перевозити пільговиків, якість транспортних засобів не завжди задовільна)
  • відсутність відеореєстраторів у маршрутках, які довели б істинну кількість перевезених пасажирів, кількість пільговиків, спростували чи підтвердили можливе хамство водіїв
  • підняття вартості проїзду аж на 50% відбулось занадто різко, що викликало справедливе збурення серед громадськості.
Стебничани обурювались, бо маршрут сполученням Дрогобич-Стебник, за їхніми словами, є чи не найгіршим в районі: і за ставленням водіїв до пасажирів, і за якістю транспортних засобів.
Вникнувши, зрозуміла: за методологією враховується й оплата за реалізацію квитків (чого на маршрутах Стебник-Трускавець, Стебник-Дрогобич) за останні 15 років не робилось, витрати на оновлення автопарку (у 2014 році закуплено лише 2! нові маршрутки за маршрутом Стебник-Дрогобич), а решта, вибачте, більше нагадуть “транспорт для перевезення дров”. Методологія включає й оплату праці, але це не основна складова тарифу. Так, підвищення тарифу НЕМИНУЧЕ, однак не на 50%. ” – зазначила після зустрічі її учасник Ольга Мицак.
“Хотілося б озвучити кілька цифр, оприлюднених перевізниками: ціна 1 кілометра з 16 січня становить 78 (!) копійок ( було 40). Якість залишається незмінною. На 148 маршруті (Дрогобич-Стебник) щодня “катається” приблизно 200-300 чоловік (при наявності 10 машин на маршруті і 14 годинного дня!). Ну і звісно усі пасажири справно отримують квиток у водія…” – коментує депутат Дрогобицької МР Олена Бичков’як.
Вимагав від перевізників справедливого обгрунтування тарифу депутат Львівської облради Юрій Нестор: “Я погоджуюсь, що ціну на перевезення варто піднімати. Може ваші розрахунки і мають логіку. Але не можна це робити одразу на 50%. Це треба було робити поступово. І, окрім того, якщо ціна піднімається, – хочеться бачити хоча б якесь покращення сервісу”.
Перевізники, в свою чергу виправдовувались підвищенням вартості пального, зростанням курсу долара, за яким змушені купляти запчастини до транспортних засобів, підвищенням мінімальної заробітньої плати та тим, що придбання нових автобусів надто дороговартісне.
Вся причина такої патової ситуації криється у постанові Кабінету міністрів №240 від 25 березня 2015 року, якою Кабмін скасував державне і муніципальне регулювання тарифів на пасажирські перевезення, за винятком залізничних. Відповідно до цієї постанови, органи виконавчої влади не мають права втручатись в роботу перевізників, а останні мають право самостійно встановлювати тариф на перевезення відповідно до схеми здійснення калькуляції. Перевізники мають право регулювати тариф на перевезення, в разі якщо витрати на пальне, заробітню плату працівників чи інші складові тарифу змінюються більш ніж на 10%. Простіше кажучи, цією постановою Кабмін дав “зелене світло” перевізникам самостійно регулювати вартість перевазень так, щоб вони були для них максимально рентабельні.

Однак, за твердженням заступника міського голови Трускавця Олександра Ткаченка, – зараз не той час, щоб наживатись на людях. “Ми, як влада, завжди будемо на стороні громади, так як підняття тарифів сильно вдарило по гаманцях людей. Ви мали можливість здійснювати його поступово, щоб воно було не таким болючим для людей. Зараз ви самі собі суперечите. Кажете, що працювали собі у збиток впродовж минулого року, тим не менше говорите про купівлю декількох транспортних засобів за минулий рік. Ви не працювали собі у збиток, можливо ви недозаробляли того, що хотіли би. Але, зараз не той час, щоб наживатись на людях. До того ж ви, ніяк не покращуєте свій сервіс і навіть не хочете встановити відеореєстратори. Де вони встановлені? Чи мають можливість влада чи громадські активісти переглянути вашу роботу? Відкрийтесь для громади, доведіть, обгрунтуйте необхідність такого здорожчання реальними доказами: кількістю пасажирів, перевезеними пільговиками, якістю перевезень і тоді до вас не буде запитань.”. Також Олександр Ткаченко зазначив, що зараз Трускавець ініціюватиме перевірки діяльності фірм-перевізників, з метою контролю за їх роботою.
Вартість перевезень по містах Дрогобич, Трускавець, Стебник наразі залишаються незмінними. Дрогобицьке АТП наразі не планує переглядати вартість проїзду. “Хочеться спростувати ту інформацію, яку поширюють в мережах, про те, що по місту вартість проїзду становитиме 5 гривень. Наразі нагальної потреби переглядати тариф немає, а навіть якщо для цього створяться умови (наприклад – ще зросте вартість пального), то підвищення не буде таким різким” – наголосив начальник дільниці перевезень АТП КП “КМГ” Тарас Кучманич.
Досягти зменшення вартості тарифу, на зустрічі не вдалось. Однак, за словами заступника голови РДА Віталія Скоропада, – перевізники готові на невеликі поступки, тому, цілком можливо, що невеликий компроміс, хоча б тимчасово, буде знайдено.
Ніна ФЕДЬКО, фото – Сергія Матійка
Facebook Comments
About Author: Fedko Nina